Start | Nieuws | Boten.nl Proefvaart Bayliner Element & Bayliner Element XL

Lees meer over Bayliner of kijk op onze website: bayliner-element.nl.

Bayliner Element & Bayliner Element XL

Tekst en foto’s: Arne Smit

Onlangs kregen wij van Holland Sport Boat Centre in Amsterdam de uitnodiging om proef te komen varen met de in 2013 geïntroduceerde Bayliner Element en de gloednieuwe Bayliner Element XL. De vaarimpressie en de fotosessie vonden plaats op het IJmeer, het Buiten-IJ en in de haven van Durgerdam; locaties die varend makkelijk bereikbaar zijn vanaf de Zuiderzeeweg waar Holland Sport Boat Centre gevestigd is.

Bayliner Element serie – belangrijke kenmerken

  • Ruime lay-out met zitplaatsen voor 6 (Element) tot 8 (Element XL) personen
  • Hoog vrijboord
  • Gepatenteerd ‘M-romp’-ontwerp zorgt voor stabiliteit en weinig overhellen in bochten
  • Intuïtieve bediening met één teller waarin alle functies zijn gecombineerd
  • 360 graden uitzicht rondom
  • Veilige ‘auto-achtige’ vaareigenschappen
  • Optioneel sportpakket met skibeugel + boardrek, koelbox, zonnebedkussen en ‘special graphics’ op de romp

Bayliner is momenteel (in aantallen) de grootste fabrikant van boten voor recreatieve doeleinden ter wereld. Het modelaanbod bevat boten van circa 5 tot 10 meter in allerlei types en uitvoeringen. Het bedrijf is in 1957 opgericht door Orin Edson en in 1986 overgenomen door de Brunswick Corporation, eigenaar van onder andere Mercury buitenboordmotoren en Sea Ray en Boston Whaler boten. Sinds de oprichting heeft het bedrijf wereldwijd tienduizenden boten verkocht.

Ontwikkeling

Thomas Rijnbeek van Holland Sport Boat Centre Amsterdam vertelt ons de filosofie die aan de Bayliner Element serie ten grondslag ligt. Thomas: “Bayliner is wereldwijd een sterk merk met een grote schare gebruikers en een ruime keuze aan modellen; wij zien zelf dat mensen in een kleinere Bayliner beginnen en langzamerhand doorgroeien naar de grotere modellen. Uit marktonderzoek blijkt dat er behoefte bestaat aan een type boot dat voor de introductie van de Element serie niet bestond. Veel beginnende watersporters bleken op zoek naar een makkelijk te besturen boot, met veel binnenruimte, zoveel mogelijk zitplaatsen en veilige vaareigenschappen. Op basis van deze wensen is de Bayliner Element ontwikkeld.

Buitenboordmotor

Bayliner levert traditioneel vooral boten met een Mercury Mercruiser binnenboordmotor. Uit onderzoek is echter gebleken dat er een grote groep watersporters is die de voorkeur geeft aan een buitenboordmotor. Voordelen zijn het makkelijker wisselen van de motor, meer binnenruimte in de boot, goed bereikbaar voor klein onderhoud en in veel gevallen een lager gewicht. Daarnaast zijn er ook veel mensen die het geluid en de vaareigenschappen van een buitenboord sportiever vinden dan die van een binnenboordmotor.

Mede met deze input in het achterhoofd heeft Bayliner gekozen om de Element en de Element XL uit te rusten met een buitenboordmotor. Standaard is de boot voorbereid voor een buitenboordmotor van Mercury, maar de boot kan ook zonder buitenboordmotor worden geleverd.

Achter de 4,88 meter lange Bayliner Element kan maximaal een 60 pk buitenboordmotor worden gehangen en achter de 5,49 meter lange Element XL kan een 115 pk sterke motor worden gebruikt. Holland Sport Boat Centre heeft de Bayliner Element laten uitvoeren met de sterkste motor die gebruikt mag worden: een 60 pk Mercury Bigfoot. In de Bigfoot uitvoering zijn het staartstuk en de tandwielkast zwaarder uitgevoerd dan bij een gewone 60 pk Mercury. De 60 Bigfoot is een prettige rustige motor met als opvallende eigenschap dat het een viercilinder is terwijl we in deze klasse vaak driecilinders tegenkomen. Een viercilinder viertaktmotor draait echter net even wat rustiger dan een driecilinder door de meer optimale ontstekingstiming.

De Bayliner Element XL is tijdens de proefvaart uitgerust met een 100 pk Mercury buitenboordmotor. Deze motor maakt deel uit van de 80 – 150 pk range van Mercury: motoren die technisch vrijwel gelijk zijn en gebruik maken van hetzelfde 1732cc viercilinder motorblok.

Opvallend aan deze motor is het relatief lage gewicht van 181 kilogram en daarnaast het feit dat het cilinderblok en de cilinderkop ook worden gebruikt in de 200 pk Mercury Verado. Het verschil is dat de Mercury Verado uigerust is met een compressor. Iedere fabrikant benadrukt de duurzaamheid van zijn motoren, maar het feit dat veel componenten van de Mercury 100 ontwikkeld zijn om het dubbele vermogen aan te kunnen, geeft deze motor toch zeker een streepje voor.

Vaareigenschappen

Beide Bayliners delen het gepatenteerde M-romp ontwerp. Dit is een doorontwikkeld trimaran ontwerp waarbij de romp drie golvingen heeft. De beide buitenste golvingen zijn zeer scherp gesneden en maken een hoek van 90 graden ten opzichte van het horizontale vlak. Deze romp zorgt voor een grote stabiliteit waardoor de boot weinig overhelt in snel genomen bochten. Zelfs bij het expres zo ongelukkig mogelijk (in de lengte) passeren van de hekgolf van een andere boot, geeft de Bayliner geen krimp en vervolgt onverstoorbaar zijn koers. Tijdens het varen valt op dat de boeg zich minder hoog verheft dan bij veel vergelijkbare schepen, waardoor het zicht naar voren onder alle omstandigheden goed blijft. Ook bij het instappen of wanneer er meerdere mensen aan één kant van de boot plaatsnemen, blijft de Bayliner vrijwel recht in het water liggen.

De Bayliner Element heeft aan de 60 pk Mercury een uitstekende metgezel. De boot is snel in plané en vaart ruim 50 kilometer per uur op topsnelheid. Het is dat de Bayliner Element zo stabiel en veilig aanvoelt, dat ik het gevoel krijg dat er makkelijk een 90 pk motor zou kunnen worden geplaatst. Qua stevigheid en vaareigenschappen zou dit prima kunnen, maar hiervoor is de boot niet gehomologeerd.

Wie meer vermogen wil, zal moeten kiezen voor de halve meter langere, maar verder vrijwel identieke Element XL die 115 pk aan de spiegel mag hebben. Met de 100 pk Mercury is deze boot absoluut snel te noemen (circa 80 kilometer per uur) en is het een feest om de grenzen van deze boot op te zoeken. Voor beginnende watersporters zal 60 of hooguit 80 pk achter de Element XL meer dan voldoende zijn om het varen eerst onder de knie te krijgen en tegelijkertijd te kunnen genieten van de prachtige ervaring die deze snelvarende boot te bieden heeft!

Indeling

De Bayliner Element en Element XL zijn op het lengteverschil van 50 cm na identiek aan elkaar. Zelfs de breedte is gelijk: 2,13 meter. Het lengteverschil uit zich in een groter zonnebed achterin de XL, meer opbergruimte, een iets hoger gewicht en de mogelijkheid een zwaardere motor te monteren.

In de XL vinden we achterin aan weerszijden een bankje voor twee personen dat dichtgelegd kan worden tot zonnebed voor twee à drie personen. Midscheeps is aan bakboord een dubbele comfortabele zit en aan stuurboord de stuurstand. In de boog ten slotte is een rondzit voor drie tot vier personen. Bij elkaar komt het aantal zitplaatsen op circa tien (officieel mogen er acht mensen aan boord plaatsnemen).
Onder iedere zitplaats zijn grote bergruimten gecreëerd en voor iedere (officiële) opvarende is er een bekerhouder voorzien.

De Bayliner Element heeft precies dezelfde indeling. Het verschil is dat de zitplaatsen aan weerszijden achterin ieder voor één persoon geschikt zijn en deze tot zonnebed voor één tot twee personen zijn om te bouwen. Het officieuze aantal zitplaatsen bedraagt in totaal acht.

Conclusie

Met de Element reeks heeft Bayliner een aantrekkelijk nieuw scheepstype geïntroduceerd. Deze boten zijn interessant voor vele doelgroepen: beginnende watersporters die het varen veilig kunnen leren, vriendengroepen die veel ruimte wensen, oudere mensen die meer stabiliteit en zitcomfort willen, et cetera. De Elements blinken uit door hun zeer betrouwbare veilige vaareigenschappen en veel binnenruimte. De keerzijde van de medaille is wel dat het rompontwerp van de Elements relatief breed en plat is waardoor dit minder scherp en makkelijk door hoge golven snijdt in vergelijking met diep V rompontwerpen.

Een groot voordeel van deze Bayliners is dat sportieve eigenschappen worden gecombineerd met de ruimte en het zitcomfort van een sloep. Daarmee zijn deze boten uitstekend geschikt om eerst een rondje te wakeboarden op de plas om vervolgens met een aperitiefje de grachten op te zoeken en daar uren rustig te toeren.

Specificaties


Element Element XL
Lengte 4,93 meter 5,49 meter
Breedte 2,13 meter 2,13 meter
Gewicht 712 kg 907kg
Aantal personen 6 8
Maximaal vermogen 90 pk 115 pk
Brandstoftank 45 liter 45 liter
Vanafprijs (excl. motor) € 8.950 € 11.950

Holland Sport Boat Centre Amsterdam
Zuiderzeeweg 2
1095 KG Amsterdam
Telefoon: +31 (0)20 694 75 27
Fax: +31 (0)20 668 45 49

Lees meer over Bayliner of kijk op onze website: bayliner-element.nl.


Bron: boten.nl

Facebook

Top
Lagoworks