Start | Nieuws | Sea-Doo 2016: Nieuwe ontwikkelingen SPARK

Sea-Doo 2016: Nieuwe ontwikkelingen

Sea-Doo heeft de waterscooterbranche wakker geschud en opgepept

Sea Doo Family 2016

Nashville, Tennessee 18 september 2015 – BRP raast 2016 in en bouwt voort op de successvolle introductie van de Sea-Doo SPARK als de meest toegankelijke waterscooter op de markt. Met de introductie van nieuwe technologieën en ontwerpen, leidt BRP een nieuwe fase van waterscooteren in en maakt het de pioniersreputatie van Sea-Doo ruimschoots waar.

BRP blijft de Science of Fun-filosofie perfectioneren met de introductie van de nieuwe 300-pk Rotax 1630 ACE motor voor de 2016 Sea-Doo RXT-X 300, RXP-X 300 en GTX Limited 300 modellen. Bovendien zijn alle RXT- en GTX-modellen uitgerust met Ergolock-zitting en is de opbergruimte van een groot aantal modellen uitgebreid tot wel drie keer de totale opslagcapaciteit. Alle modellen van 2016 beschikken vanaf nu over het nieuwe iBR (intelligent Brake & Reverse) systeem van de tweede generatie en nieuwe, marktleidende kleurstellingen inclusief drie nieuwe prachtige kleuren voor de 2016 Sea-Doo SPARK.

Nieuwe rotax 1630 ace motor

De nieuwe Rotax 1630 ACE motor heeft 9% meer inhoud en levert met 300 pk 15% meer vermogen. Daarmee is de motor de krachtigste die Rotax ooit heeft geproduceerd. De Rotax 1630 ACE motor heeft een langere slag vergeleken met de Rotax 1503, een grotere cilinderinhoud van 1,6 L en een verhoogde efficiëntie op twee gebieden: wrijvingsreductie en betere koeling. De ACE (Advanced Combustion Efficiency) technologie omvat een nieuwe plasmacoating-technologie voor motoren met een aluminium blok ontwikkeld door een Rotax team in Gunskirchen, Oostenrijk. De plasmacoating-technologie is een thermisch spuitproces waarbij een beschermende coating wordt aangebracht op cilindervoeringen, zodat een harde metalen laag wordt verkregen die de wrijvingskrachten van de zuiger kan weerstaan. Het oppervlak gaat zo langer mee, terwijl het mogelijk blijft om lichtere en compactere motoren te gebruiken met een betere warmte-overdracht, superieure prestaties en verminderd gebruik van chemicaliën. Ook het nieuwe koelsysteem met extra warmtewisselaar en efficiëntere motoroliekoeler draagt bij aan het vermogensrendement.

Om de zwaardere motor te voorzien van meer lucht is de compressor vernieuwd. Het compressorwiel heeft nu 32 bladen (twee keer zo veel als bij de vorige versie) en draait sneller, wat 30% meer inlaatlucht oplevert. Een nieuwe, grotere intercooler verhoogt de dichtheid van de inlaatlucht, helpt bij het verhogen van de luchtstroom en heeft een nieuwe, slim ontworpen luchtvin voor verbeterde warmte-overdracht, met aluminium legeringen met een lange levensduur voor betere corrosiebescherming. Er zijn nieuwe ontstekingscurves ontwikkeld om het grotere volume inlaatlucht efficiënt af te stemmen op de grotere brandstofverstuivers. Dat levert 15% meer pk’s op bij de 2016-modellen Sea-Doo RXT-X 300, GTX Limited 300 en RXP-X 300. Met de beste vermogen-gewichtsverhouding op de markt, stelt de 2016 RXP-X 300 de norm voor het volgende niveau.

Ergolock-zitting nu op meer modellen

Voor de ergonomische eigenschappen hebben de ontwerpers van BRP de bestuurder centraal gesteld. Uit laboratoriumtests en recente successen met het racen op een gesloten circuit is gebleken dat de Sea-Doo Ergolock-zitting van het RXP-X-model uitermate geschikt is. In 2016 wordt deze zitting dan ook op meer modellen toegepast. De Ergolock-zitting is geoptimaliseerd voor uiteenlopende bestuurders en heeft een smaller, slanker profielontwerp tussen de benen, met gegoten kniehouders, zodat de bestuurder in een natuurlijkere positie zit en de beenspieren kan gebruiken voor grip op de waterscooter. De bestuurder heeft op deze manier ook beter contact met de waterscooter en kan het hele lichaam in plaats van alleen het bovenlichaam gebruiken om zich vast te houden. Dit geeft meer comfort en de bestuurder voelt zich zekerder. Bovendien raakt het bovenlichaam minder snel moe.

De nieuwe Ergolock-zitting is verkrijgbaar op alle Sea-Doo RXT- en GTX-modellen en het WAKE PRO 215-model. Bij de RXT- en WAKE PRO 215-modellen zorgt de Ergolock-zitting ervoor dat bestuurder de beenspieren kan gebruiken om meer grip op de waterscooter te krijgen. De GTX-modellen beschikken over de Ergolock-zitting met getrapt ontwerp voor meer comfort tijdens het toeren en meer vertrouwen in de bochten. Bij het getrapte ontwerp worden gevormde, stijgende zittingniveaus toegepast voor een beter zicht voor de passagier en laterale ondersteuning. Er is een lendesteun rondom toegevoegd, zodat onder alle omstandigheden maximaal drie personen beter en met meer comfort op de plaats kunnen worden gehouden.

De 2016 Sea-Doo RXT-X 300 beschikt over het complete Ergolock-systeem. Naast de gevormde zitting, die is geoptimaliseerd voor een betere overgang tussen zittend en staand besturen, beschikt dit model over Adjustable Ergonomic Steering (A.E.S.) stuur en hellende voetsteunen, die in scherpe bochten goed van pas komen. Ook bij rechtuit varen op ruw, open water is gebleken dat deze voetsteunen een beter contact met de waterscooter mogelijk maken. Door deze vernieuwingen voelt de bestuurder zich nauwer verbonden met de RXT-X 300, wat leidt tot een betere besturing en minder vermoeidheid. Hierdoor kan de bestuurder het beschikbare vermogen efficiënter en met meer vertrouwen gebruiken. Bij de RXT- en GTX-modellen zonder vering van de WAKE PRO 215 met nieuwe Ergolock-zitting, is tevens natte bergruimte voorzien onder de exclusieve, verwijderbare, waterdichte opbergbak van de Sea-Doo. De totale opbergcapaciteit komt daarmee op 162 liter, ruim drie keer zo veel als bij de vorige generatie. Bovendien is er een nieuw, groter handschoenenvak aangebracht.

iBR van de tweede generatie

Alle 2016 Sea-Doo modellen zullen worden uitgerust met het iBR-systeem van de tweede generatie dat de norm stelt voor intuïtieve bediening en een verbetering is van het eerste remsysteem in de industrie. Met het nieuwe iBR-systeem kunt u ongeveer 48,75 m1 sneller stoppen dan wanneer u vertraagt zonder te remmen. Het Sea-Doo iBR-systeem is het eerste en enige remsysteem dat voor het eerst sinds 2009 is erkend door de USCG voor de bijdrage aan de veiligheid in de recreatieve bootsport en is nu verder verbeterd door toepassing van een sterkere motor met tandwielaandrijving en een grotere, opnieuw ontworpen rempoort. Het intuïtieve iBR-systeem is een toevoeging op de ontwerpmethode waarbij de bestuurder centraal staat en zorgt onder alle omstandigheden voor maximale controle en een natuurlijkere reactie.

Stuurgrepen met handpalmondersteuning

Alle 2016 Sea-Doo modellen zullen worden uitgerust met nieuwe stuurgrepen met een uitgeklopt oppervlak dat dienst doet als handpalmondersteuning, met een betere ergonomische passing voor de hand voor meer en langduriger comfort .

Stimuleren van meer plezier

De Sea-Doo SPARK is nog steeds de meest toegankelijke en betaalbare waterscooter op de markt, betaalbaar genoeg om de droom van een eigen waterscooter te verwezenlijken. De Sea-Doo SPARK heeft in het introductiejaar2 bijgedragen aan een industriële groei van 20% en is verkrijgbaar in 2-persoons- en 3-persoons3 modellen met Rotax 900 ACE en Rotax 900 HO ACE motorpakketten voor maritieme toepassingen. In 2016 is de Sea-Doo SPARK gemakkelijk te personaliseren met drie nieuwe, prachtige kleuren: Blueberry, Key Lime, en Chili Pepper. Deze vormen een aanvulling op de kleurstellingen Pineapple en Vanilla en zes nieuwe grafische sets ter uitbreiding van het toch al duizelingwekkende aantal grafische opties. Voor 2016 zijn modellen met het iBR-systeem tevens verkrijgbaar met het Convenience Package Plus inclusief de Sea-Doo opbergruimte voorin in de contouren van het ontwerp, de Sea-Doo opstap voor gemakkelijker opstappen en het Digitally Encoded Security System (RF D.E.S.S. sleutel) voor een betere bescherming tegen diefstal en onbevoegd gebruik.

De Sea-Doo SPARK waterscooter is voordeliger4 en zuiniger5 dan ieder ander model op de markt. Bovendien is het duurzame Polytec-materiaal van de romp en het dek stevig en toch recycleerbaar, zodat de waterscooter nog millieuvriendelijker is. Door het compacte ontwerp en de lichte constructie, is de Sea-Doo SPARK gemakkelijk te onderhouden, te verplaatsen en op te bergen, en een absolute sensatie om mee te varen.

Sea-Doo Element jas en broek

Het ontwerpteam van Sea-Doo introduceert de baanbrekende Element jas en broek voor 2016 die de bestuurder warmte en bescherming bieden, zodat het vaarseizoen tot na de zomermaanden kan worden verlengd. Merkambassadeurs van beide geslachten maken de overgang van land naar water met een chique styling. Het windbestendige materiaal van Teflon met een waterafstotende behandeling, beschikt over een gelamineerd membraan dat waterbestendig en ademend ontworpen is. Voor meer comfort tijdens koudere dagen zijn de jas en de broek gevoerd met geborsteld, gebreid polyester thermofleece. Door een losse passing is er genoeg ruimte voor de favoriete Sea-Doo boardshort van de bestuurder en de voorgevormde broekspijpen zijn ontworpen voor meerdere vaarposities. De Element-broek is een aanvulling op de functionaliteit en styling van de Element-jas met extra buitenzakken om spullen in te bewaren. De nieuwe Element-jas en -broek zijn informele en functionele kleding die past bij het unieke ontwerp van Sea-Doo waterscooters; de harten van Sea-Doo-fans zullen er sneller van gaan kloppen.

Foto’s

Facebook

Top
Lagoworks